måndag 19 mars 2012

I'm a star

Operation "sy lite grabbigare" kläder åt sonen inleddes med denna stjärntröja. Mönstret är från Meedom, strl 98 (han har 104-110 på tröjor man köper...). Tröjan blev snygg. Jättesnygg!
Tills jag bandkantade... Först tog jag samma blå tyg som till ärmarna. KATASTROF!! Men jag var så nöjd med tröjan att jag sprättade och sydde dit kantband i rött muddtyg. KATASTROF IGEN!

Då blev jag sur och ritade ut ett likadant mönster, fast med något som kallades snäv halslinning. Sydde en sådan tröja av det gröna robottyget. Halslinningen blev pytteliten. Löste det genom en variant av enkel farfarsknäppning som jag hittade en tutorial på här:

http://krimskramsy.blogspot.se/2011/11/att-sy-en-enkel-farfarsknappning.html

Efter att ha läst på lite inser jag att stjärntröjan ska ha muddkant i halslinningen. Googlade lite och hittade denna suveräna beskrivning:

http://smayrvader.blogspot.se/2008/07/att-sy-ihop-en-raglantrja.html

Tredje sortens halslinning och nu börjar det likna något! Lite vågigt och så och jag borde nog sticka ner sömmen med tvillingnålen. Men jag TÖRS inte. Tänk om det blir fel igen...

Mönster Meedom (förlängt litegrann) tyger från Kameleont. Stjärnorna är så snygga att jag vill köpa MER! (Jag MÅSTE nog köpa mer!!!) Jag vill sy fler tröjor och massa stjärnmössor. Och så nåt till Pumpan. Hon får ju mest ha gamla fläckiga ärvda kläder på sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar